Er is een nieuwe trend in ontwikkeling bij de wagens uit het B-segment. Terwijl in de hogere segmenten de modellen generatie na generatie groeien, lijkt het er steeds meer op dat de compacte wagens korter, hoger en breder worden. Dat was zo bij de nieuwe Nissan Micra, dat is zo bij de C2 en dat zal ook onder meer bij de nieuwe Mitsubishi Colt het geval zijn. Citroën heeft daar wel duidelijke reden voor. Vroeger was de Saxo de enige vertegenwoordiger van het merk in dit segment. Tegenwoordig staan de C2, C3 en C3 Pluriël in de catalogus. Het gamma moest dus wat herschikt worden. De C5 verving tegelijk de Xantia en de XM, de C4 zal groter zijn dan de Xsara die hij vervangt, de C3 kwam er tussen en beschikt ook over een vrijetijdsuitvoering en de C2 wordt dan wat kleiner. Een betere spreiding zou het resultaat moeten zijn. Overigens hoort de C3 de praktisch georiënteerde cliënten aan te spreken, en moet de C2 vooral de sportief ingestelde bestuurders bekoren. Dat vind je ook terug in de vormgeving. De lijnen zijn strak, de wielkasten uitgesproken en het profiel atypisch. Dat laatste is te danken aan een onderbroken lijn tussen de voorste en achterste zijruit. Die benadrukt het eigenzinnige karakter van de C2. Bij de sportieve uitvoeringen wordt de hoge snuit met dominante lange lichtunits gecomplementeerd met dikke in koetswerkkleur uitgevoerde bumpers. De 1.1 SX moet die ontberen en doet het met exemplaren in zwarte kunststof. Daardoor oogt de C2 wat zwaarder. De Saxo was 3,74m lang, 1,62m breed en 1,36m hoog. De C2 meet 3,66m in de lengte, 1,66m in de breedte en 1,46m in de hoogte.
Geef commentaar
comments by Disqus