De voornaamste oorzaak voor de dalende verkoopscijfers van het merk met de drie diamanten is het onevenwichtig, verouderd en weinig begeesterend productaanbod. Het 4x4 aanbod is uitgebreid, met de Pajero Pinin, Parjero Sport, Pajero en L200, maar met uitzondering van de vernieuwde Space Star die in het Nederlandse Born van de band loopt, werd het gamma de jongste tijd niet vernieuwd. Daarin komt nu verandering. In een eerste fase met de Outlander, die een brug moet vormen tussen het traditionele aanbod en de 4x4’s en de herintrede van de Lancer. Beide werden niet specifiek voor de Europese markt ontwikkeld. De importeur koestert daarvoor dan ook bescheiden verwachtingen. Echt storm moet het lopen voor de nieuwe Colt, die wél op de Europese consument werd afgestemd en in de loop van 2004 gecommercialiseerd wordt.
De Outlander is gebaseerd op de in 2001 in Japan gelanceerde Airtec, maar het model kreeg een robuuste en dynamische snuit en nieuwe achterlichtunits bij de ombouw tot Outlander. Het gamma bestaat uit een 136pk sterke 2.0l die verkrijgbaar is met voorwiel- of permanente vierwielaandrijving, in drie uitrustingsniveau’s vanaf € 19.990 en een 2.4 met 159pk die steeds op de vier wielen aangedreven wordt. Dat laatste model wordt gecombineerd met de twee hoogste uitrustingsniveau’s vanaf € 25.350. We reden met de best uitgeruste 2.0 met vierwielaandrijving. Die heeft recht op een lederen interieur, twee glazen daken (waarvan het voorste elektrisch geopend kan worden), 16-duims lichtmetaal, automatische airco, zetelverwarming, een donkere sierband in het interieur en koplampsproeiers. In deze uitvoering hangt aan de Outlander een prijskaartje van € 27.800. In 2004 wordt de introductie gepland van een uit de Lancer Evolution VIII afkomstige 2.0 met turbo en intercooler met iets meer dan 200pk. Diesels komen er niet.