Eenduidig negativisme hoort hier echter niet thuis. Op talrijke vlakken wist het interieur ons wel te overtuigen. De koets is misschien 10 centimeter korter dan die van de X5; de indeling is intelligenter. Daardoor heb je binnenin nauwelijks minder ruimte. Het vinden van een comfortabele zithouding kan zowel voor- als achteraan zonder problemen. De instelbaarheid van de bestuurdersstoel en het stuurwiel zijn voorbeeldig, net als de ergonomie en de leesbaarheid van het sobere instrumentenbord. De sportzetels zijn niet de beste zetels die de constructeur ooit maakte, maar kwalificeren nog steeds als uitstekend. Omdat de X3 lager is dan de X5 is het interieur toegankelijker. De zetel zit, afhankelijk van je lengte uiteraard, ongeveer op gelijke hoogte met je zitvlak waardoor je jezelf eenvoudig aan boord schuift.
BMW voorziet de gebruikelijke opbergvakken in de deuren en de middenconsole, een bruikbaar handschoenkastje en -hoe kan het ook anders- bekerhouders. De flexibiliteitsrace speelt (nog) niet in deze klasse dus je hoeft je niet te verachten aan uitneembare zetels, lateraal of in de lengte verschuifbare stukken zitmeubilair, die dan ook nog eens om te toveren zijn in tweepersoonsbedden, tafeltjes of een comfortabele bar compleet met koelkast, sfeerverlichting, krukken en podiumij een comfortabele in ongelijke delen neerklapbare achterbank en een skiluik zullen volstaan. Een integraal naar boven openende kofferklep geeft toegang tot een kofferruimte van 480l, 30l meer dan bij de X5. In het beste geval kan je in de X3 1.560l kwijt.