Om de robuustheid van het model te benadrukken zijn de bumperschilden samen met de spatbordverbreders en zijprofielen uitgevoerd in zwarte kunststof. Goed bedacht, alleen weet de constructeur zeer goed dat nauwelijks enkele procenten van haar klanten ooit in een situatie komt waarin het nuttig is. De X5 oogt ook behoorlijk stoer met gedeeltelijk in kunststof uitgevoerde bumpers. Behalve stootbestendig komt al dat plastic immers goedkoop over, zeker als je opteert voor een lichte lakkleur. Kritiek die BMW had kunnen zien aankomen, maar duidelijk niet naar waarde heeft geschat waardoor het merk nu gierigheid wordt verweten. Terecht. Verwachting is dat de constructeur voor die bumpers vrij snel een alternatief zal uitwerken. Momenteel biedt het Aërodynamische pakket de enige (door de constructeur aangeboden) uitweg. Geen optie menen we want je betaalt bijna € 4.000 voor wat koetswerkaddenda en enkele kilometers topsnelheid en dat is nu echt te veel. Dan kan je beter de bumpers even binnensteken bij de spuiter om de hoek.
BMW X3 3.0i Exterieur
De X3 is een maatje kleiner dan de X5. In cijfermateriaal wil dat zeggen dat deze nieuweling 10cm korter, 4cm lager en niet eens 2cm smaller is dan de X5 met een lengte van 4,56m een breedte van 1,85m en een hoogte van 1,67m. De wielbasis meet 2,79m en dat is nauwelijks enkele centimeter minder dan de X5. Verschillen dus die niet zo groot zijn. Dat de X3 kleiner oogt als je ze beiden naast elkaar zit heeft dus in niet onbelangrijke mate te maken met de vormgeving. De stijl bleef dezelfde, maar de accenten werden duidelijk verlegd. Zo heeft de X3 wel vergelijkbare nerven op de motorkap, maar geheel nieuwe lichtblokken die niettemin trouw blijven aan de BMW-vormgeving. De rest van de koets wordt gekenmerkt door een intussen voor BMW typerend geworden koetswerkstijl die convexe en concave vlakken met elkaar combineert. Opvallende details zijn de lichtunits en het afwijkende vormgeving van het achterste zijruitje.