Een paar spijtige keuzes maakte BMW volgens ons bij de materiaalkeuze, zowel binnen als buiten. Zo hadden de bumpers toch best gedeeltelijk meegelakt geweest, de klasse en het prijskaartje eisen dat, terwijl de traditioneel uitstekende materialen binnen aangevuld worden met kunststoffen die we in goedkopere modellen verwachten. Het zitcomfort en de beschikbare ruimte zijn op niveau. De X3 moet in beide gevallen immers nauwelijks onderdoen voor de X5. De kofferruimte is zelfs groter. Met uitzondering van de sportophanging, die echt wel té hard is, is de rijervaring uitstekend. De handgeschakelde bak draagt onze voorkeur omdat die met een verhouding extra (6 tegenover 5) wat meer leven in de 1840kg zware X3 houdt. Aandrijving en wegligging zijn mede dankzij de xDrive van het hoogste niveau. Toch heeft deze nieuweling, vermoedelijk bewust, een minder levendig weggedrag gekregen dan de berlines van het merk.
BMW X3 3.0i Conclusie
BMW wil met de X3 het succes van de X5 rendabiliseren door het concept voor meer mensen toegankelijk te maken. De echte prijsvoordelen komen echter pas als de X3 ook met meer bescheiden motorversies verkrijgbaar zal zijn want de beide zescilinders (3.0 diesel en 3.0 benzine) die momenteel in de catalogus staan kosten € 43.300. Zeker niet mals, zonder dat het per definitie te veel is. Er is namelijk weinig vergelijkingsmateriaal. Opletten als je in de optielijst begint te shoppen want die staat vol dikmakers voor het prijskaartje.