Wat geldt voor het exterieur is ook van toepassing voor de binnenzijde. De kwaliteit van de materialen is uitstekend, de afwerking foutloos en de indelingij vertrouwd. Alles knopjes en hendels zitten waar je het verwacht bij VW en dat zal acclimatisatieproblemen bij mensen die hun huidige Golf inruilen voor nieuw exemplaar grotendeels elimineren. Achter het stuurtje en het blauw/rood verlichte instrumentenbordje is het verkrijgen van een goede zithouding kinderspel. De zetel laat zich in de hoogte verstellen en het stuurwiel heeft een hoogte- en diepteverstelling. De zetels zijn Duits-hard, maar desondanks zeer comfortabel. De ondersteuning van de rug is bij lange ritten een zegen terwijl de smalle steunvlakken je in de bochten op je plaats houden. Deze vijfde generatie werd ook een stuk slimmer. Zo beschik je voortaan, afhankelijk van het uitrustingsniveau, over licht- en regensensoren, een zelfdimmende binnenspiegel en een airco die bij het achteruit rijden automatisch de circulatiestand inschakelt om kwalijke luchtjes te vermijden.
Goed nieuws is er voor de inzittenden achteraan, want de toename in lengte ging bijna integraal naar de ruimte achteraan. Die kon beter, maar behoort nu weer tot de top in het segment. Belangrijk is dat de VW achteraan gevoelig meer ruimte biedt dan de nieuwe Opel Astra. Hoofdruimte is er voldoende dus ook volwassenen kunnen achteraan plaatsnemen en genieten van een meer dan adequaat zitcomfort.
De kofferruimte is voortaan 350l groot. Daarmee wordt de Golf nog geen koploper binnen het segment, maar het is een verbetering van 20l ten opzichte van de voorganger. De bagageruimte kan vergroot worden door de leuning van de achterbank neer te klappen. Dat kan in ongelijke delen, maar een vlakke laadvloer behoort nog steeds niet tot de mogelijkheden.