Hoewel deze generatie volgens VW de grootste evolutie vertegenwoordigt in de geschiedenis van het model, is daar in de vormgeving weinig van te merken. Hoewel het model groeide, zijn de verschillen subtiel met vooral wijzigingen die Őin beperkte mate- de dynamiek van de koets moeten versterken. Ook het interieur bulkt niet meteen van de noviteiten. Wel is er sprake van een duidelijk positieve evolutie op het vlak van zitcomfort (uitstekend steunende voorzetels), terwijl de toegenomen buitenafmetingen de achterpassagiers ten goede komen, wat nodig was. Ook het grotere laadvolume van de koffer (+20l), zal positief onthaald worden, maar het is teleurstellend dat de een vlakke laadvloer ondanks een neerklapbare achterbank niet tot de mogelijkheden behoort. De veiligheidsuitrusting is met de aanwezigheid van o.m. 6 airbags, driepuntsgordels op alle zitplaatsen en ABS met EBD weer op niveau.
De rijeigenschappen waren het voornaamste hekelpunt van de vorige generatie en het dient gezegd dat VW uitstekend werk heeft geleverd. Het veercomfort en de wegligging gingen er gevoelig op vooruit, al had deze Golf, zoals andere stugger afgestelde VAG-producten met hetzelfde onderstel, zich in de bochten nog wat langer neutraal mogen gedragen. De 1.9TDI-motor met 105pk en 250Nm is voldoende krachtig en koppelrijk voor een vlotte rijstijl en springt zuinig met brandstof. Minpunt is de geluidsproductie terwijl het prijskaartje ook niet bepaald mals is.