Mazda’s RX-8 is een buitenbeentje. Dat is zeker. Onder de strak en origineel gelijnde koets schuilt immers een sportwagen met een 1308cc Wankelmotor die goed is voor 192pk. De motor is evenwel niet het enige afwijkende aan deze sportwagen. Mazda bouwde immers een vierdeurs waarvan de deuren tegengesteld aan elkaar openen. Door het ontbreken van een B-stijl krijg je vlot toegang tot het aantrekkelijke en doordachte interieur. Ook achteraan heb je ruimte voor twee volwassenen en dat doet geen enkele rechtstreekse concurrent de RX-8 na. Reken daarbij een uitstekende comfort- en veiligheidsuitrusting en zelfs een bruikbare kofferruimte van 292l en je weet dat deze RX-8 een coupé is die zich echt leent tot dagelijks, functioneel gebruik. Supersnel is deze versie niet, wat overigens geen echte handicap is omdat het onderstel zich perfect leent voor sportief gebruik zonder dat er te grote toegevingen gedaan moeten worden op het vlak van comfort.
Spijtig dat de fiscus de wankelmotor omwille van het vermogen beschouwd als een 2,6 en de krachtbron nog steeds neigt naar chronisch drankmisbruik, zij het veel minder als voorheen. Beide zijn echter minpuntjes die het achter het stuur van de RX-8 niet kunnen halen voor het rijplezier en ook in de rationele afweging niet zo veel uitmaken. Want zeg nu zelf; in vergelijking met de concurrentie biedt Mazda voor een gelijkaardige prijs twee extra zitplaatsen met bijhorende deuren, een bruikbare kofferruimte, een ‘andere’ motor, een ruime comfort- en veiligheidsuitrusting en een weggedrag dat de vergelijking kan doorstaan. Wat wil je dan nog meer? Wat paardjes misschienij