De combinatie van de 2148cc viercilinder-in-lijn common-rail turbodiesel met de automatische vijfbak heeft ons positief verrast. De motor produceert 150pk bij 3.800t/min en 330Nm tussen 1.800 en 2.400t/min. Niet overdreven voor een koets die hoog is en 2.040kg weegt, maar de versnellingsbak is alert, schakelt snel terug en blijft bij dat alles soepel wat het bij acceleraties overdadige motorgeluid compenseert. Overigens zijn de prestaties van de achterwielaandrijver lang niet zo slecht. De topsnelheid bedraagt 174km/u en de spurt naar 100km/u kan in 11,1sec en dat is best snel. De diesel is gelukkig ook niet aan de dorstige kant. Een opgegeven verbruiksgemiddelde van 8,8l/100km en een testverbruik van 9,9l/100km kan je bezwaarlijk veel noemen. Als je je beperkt tot snelwegverkeer moet je met de tankinhoud van 75l 1000km ver geraken.
De wegligging van de Viano is gezond en onderstuurd. Als je tijdens de bocht het gas er vol op houdt, zou je overstuur kunnen uitlokken, maar niet zonder dat de stabiliteitscontrole tussenkomt. De actieve systemen zijn allemaal even beschaafd en dat is een geluk, want je kan niets volledig uitschakelen.