Mercedes heeft op haar concurrenten alvast voor dat model verkrijgbaar is in drie uitvoeringen. Naast de standaardlengte kan je immers ook kiezen voor large of extra-large. Het motorenpallet bestaat uit een 2.0 CDI met 109pk, een 2.2CDI met 150pk en twee zescilinder benzines; een 3.0l, goed voor 190pk en een 3.2l met 217pk. Beschikbare afwerkingsniveaus zijn Trend, Ambiente, Fun en MarcoPolo. Het prijskaartje begint bij € 30.492. Onze testwagen, een 2.2 CDI Ambiente is verkrijgbaar vanaf € 31.339. Ambiente bevat 4 individuele zetels achteraan, comfortzetels vooraan, lederen bekleding, lederen stuurwiel en versnellingspook, 16-duims lichtmetaal, luchtophanging op de achteras, sierelementen in wortelnotenhout, verlichte in- en uitstaplijsten en vloerbekleding in tapijt. Tot de basisuitrusting van alle Viano’s hoort Airco, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling met afstandsbediening en elektrisch verstelbare spiegels. De voornaamste opties op ons testvoertuig zijn een automatische airco, bijkomende airco achteraan, metaalkleur, verwarmde voorzetels, lendensteunregeling, koplampsproeiers en een automatische versnellingsbak. Daarmee komt het prijskaartje op € 45.454.
Mercedes Viano 2.2CDI Inleiding
De constructeurs van minibusjes willen met goed aangeklede versies hoe langer hoe meer de brug slaan naar de kopers van grote monovolumewagens. In tegenstelling tot deze laatste, moet je immers niet de keuze maken tussen ruimte voor de passagiers of bagageruimte; ze hebben beiden. Volkwagen biedt in dit segment de Multivan aan, Opel en Renault doen het met de tweeling Vivaro Ő Traffic en Mercedes heeft sinds kort de Viano in de catalogus staan. Dat is de opvolger van de Vito bestelwagen en de V-Klasse die voor het eerst in september 1996 werd voorgesteld.