Sinds monovolumes een trend zijn, evolueerden de minibusjes bij de Europese constructeurs van een zuivere functionele ‘people carrier’ in de richting van een luxueuze gezinswagen. Op die manier hopen ze niet alleen de klanten te bedienen die echt meer ruimte nodig hebben, maar ook wat cliënteel af te snoepen van pakweg de Renault Grand Espace of de Chrysler Grand Voyager. Wat materiaalkeuze en uitrusting betreft, kan de Viano die vergelijking ook doorstaan, met uitzondering van de plastics voor het dashboard, maar net als de meeste concurrenten kan ook dit model zijn bestelwagen-afkomst niet geheel wegstoppen. Het ophangingscomfort en het geluidsdemping halen niet het niveau van een grote monovolume.
De combinatie tussen de 150pk sterke dieselmotor en de automaat werd door ons gesmaakt, want veel handiger dan een handgeschakelde versie omdat je met dik 2 ton op de weegschaal onvermijdelijk moet terugschakelen voor de tussensprintjes. Dat doet de automaat gezwind en daarom valt de Viano voldoende vlot door het verkeer te gidsen en heb je zelfs nog wat reserve. De grote benzinetank en het ruime flexibele plaatsaanbod maken het model bij uitstek geschikt om te reizen, als je tenminste aan het harde zitmeubilair kan wennen. Mercedes geeft je de keuze uit drie lengtes, met desgewenst plaats voor 8 inzittenden. Ook dat is een plus.