De instapper, de 1.6l benzine met 102pk, zet weliswaar niet de meest flitsende prestaties neer, al is een acceleratietijd van 0 naar 100km/u in 12,3sec en een top van 181km/u verre van beschamend. We hadden dan ook nooit de indruk dat de 1.6 kracht mist, ook niet op een bergachtig parcours. De 2.0FSI met 150pk haalt 100 in 9,6sec en een top van 206km/u, gekoppeld aan een zesbak, maar toch is 2.0TDI onze favoriete combinatie. Die is met respectievelijk 9,8sec en 201km/u weliswaar wat trager, maar de FSI mist wat koppel in het middentoerentalgebied terwijl de diesel met zijn 140pk en 320Nm juist daar sterk is. De 1.9TDI lijkt ons op papier ook ruimschoots voldoende, met cijfermateriaal dat gelijkaardig is aan dat van de 1.6 en een pak meer koppel, maar die motor kregen we niet onder onze rechtervoet. De 2.0TDI viel ook op met zijn soepele loop en beperkte geluidsproductie. Een teken dat Seat hierin investeerde. Ook onderin het toerentalgebied blijven trillingen binnen de perken en dat is een verbetering. In alle gevallen liet de koppeling zich met het grootste gemak doseren. Stedelijk verkeer en files worden zo geen al te grote uitdaging. Het remsysteem met schijfremmen voldom voldeed ook steeds, maar hoewel de Altea op dit vlak zeker niet achterop hinkt, hadden we graag nog iets meer feedback van het rempedaal gekregen. Naast de beschikbare mechanische gangwissels zal de constructeur de 2.0FSI ook aanbieden in combinatie met een Tiptronic zestrapsautomaat. De 2.0TDI zal gekoppeld worden aan de bekroonde DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling.
De verbruikscijfers blijven met een koets die tussen 1320kg en 1537kg (afhankelijk van motor en uitvoering) weegt binnen de perken. De 1.6 en 2.0FSI nemen genoegen met 7,7l/100km. De 1.9TDI en 2.0TDI geraken met respectievelijk 5,4l en 5,8l 100km ver. De 136pk sterke Belgische variant is een tiende van een seconde trager in de spurt, geeft 2km/u toe op de topsnelheid, maar verbruikt ook een deciliter minder.