Het gamma is opgebouwd uit twee benzinemotoren en twee diesels; een 1.6l met 102pk, een 2.0FSI met 150pk, een 105pk sterke 1.9TDI en een 140pk sterke 2.0TDI. Deze laatste motor zal omwille van een gunstiger fiscaal regime op de Belgische markt ook beschikbaar zijn met 136pk. De beide instapmotoren kunnen naar keuze gecombineerd worden met het basisuitrustingsniveau Reference of geleverd worden als Stylance. De beide 2-liters zijn enkel als Stylance te krijgen. Tot de standaarduitrusting horen onder meer radio-CD, elektrisch bediende ruiten vooraan, ABS, vier airbags en ISOFIX bevestigingspunten voor kinderzitjes. Stylance doet er nog een schepje bovenop met mistlichten, een snelheidsregelaar, gelakte spiegelhuizen en deurklinken, lederen stuurwiel, boordcomputer en 16-duims lichtmetalen velgen. Met uitzondering van de 2.0FSI, die wat later aan het gamma wordt toegevoegd, zijn de prijzen bekend. Voor de 1.6 betaalt u € 16.250 als Reference en € 18.100 als Stylance. De instapdiesel is verkrijgbaar voor ten minste € 18.150 en moet in Stylance-livrei € 19.990 kosten. De 2.0TDI gaat in beide vermogensversies over naar de koper voor een bedrag van € 21.650.
Seat Altea eerste test Inleiding
In september van vorig jaar toonde Seat de Altea concept car op het autosalon van Frankfurt en al in mei staat het model in België in de toonzalen. De productieversie werd voor het eerst aan het publiek getoond op het Autosalon van Genève en intussen hebben we de Altea ook aan de tand kunnen voelen op Spaanse bodem. De Altea is een belangrijk model voor het Spaanse merk omdat dit het eerste model is dat ontwikkeld werd volgens de filosofie van de in 2002 opgerichte Audi Merkengroep. Sportiviteit is daarin een sleutelwoord en daarom bedacht de marketing afdeling voor de Altea de term MSV, wat staat voor Multi Sports Vehicle. Deze nieuwe telg wordt één van de drie peilers waarop Seat de komende generaties zal steunen, naast de gekende Leon en Ibiza.