Flexibiliteit was geen prioriteit bij het ontwerp van het interieur, maar er is met zekerheid ruimte genoeg voor vier volwassenen. De kofferruimte is 400l groot. Het zitmeubilair is smal, hoog en steunt uitstekend. Seat heeft getracht geen doorsnee monovolume-zithouding te creëren en dat gaat helaas ten koste van de ergonomie, vooral als de bestuurder niet van de grootste is. Het onderstel is afkomstig van onder meer de Golf Touran, en bezorgt de Altea uitstekende dynamische rijeigenschappen. Omdat ook de versnellingsbak en de besturing een schot in de roos zijn, is de Altea met elk van de aangeboden motoren een plezier om te rijden. Ook de 1.6l basismotor kwijt zich goed van zijn taak. De 2.0TDI met 140pk geniet onze voorkeur over de snellere 2.0FSI, omdat de koppelrijke diesel met groot gemak herneemt. De FSI mist wat koppel in het veel gebruikte middelste toerentalgebied. De Altea is de eerste Seat die standaard is uitgerust met zes airbags op alle versies en beschikt daarnaast ook nog over ABS en vijf driepuntsgordels die allen voorzien zijn van spanners.
Seat Altea eerste test Conclusie
Seat beschouwt de Altea als het eerste kind van een nieuwe generatie. Het is immers het eerste model dat geheel werd ontworpen volgens de sportief getinte filosofie van de in 2002 opgerichte merkengroep. De fabrikant noemt dit dan ook geen monovolume of MPV, maar MSV. Dat staat voor Multi Sports Vehicle. Uiterlijk breekt de Altea ook daadwerkelijk met het typerende, zakelijke monovolumedesign. De gesmaakte koets wordt gedomineerd door vloeiende lijnen, opvallende lichten en sportieve details. Helemaal origineel zijn de dalende plooilijn op de flank en de in de A-stijlen weggestoken ruitenwissers.