Bij de voorstelling van eerdere modellen, zoals de Fiat Stilo, bleek dat de Italianen hun typerende frivole lijnenspel bij Fiat naar het achterplan verwijzen. Dat gaat uiteraard probleemloos bij nieuwe modellen, maar wat doe je bij facelifts? Wel, in het geval van de Punto krijgt de nieuwe snuit overduidelijk Germaanse trekjes (het is bijna 1 op 1 het front van de vorige generatie VW Polo), terwijl je op de flanken en de achterpartij blijft zitten met de Latijnse pennentrekken. Ook als je dan nieuwe achterlichtunits en hertekende bumpers voorziet, kan je dat niet camoufleren. De stillistische contradictie is ons een doorn in het oog en de originaliteitsprijs was voor het merk uit Turijn nog nooit zo ver weg, maar Fiat bereikt wel de doelstelling. De nieuwe Punto is immers wat minder agressief en meer conservatief. De Sporting wil daarentegen niet overkomen als een auto voor watjes, dus werd het geheel weer wat meer aangekleed. Aantrekkelijk ogende lichtmetalen velgjes, een agressieve voor- en achterbumper met grote luchtinlaatopeningen, een dakspoiler en drempelprofielen zorgen voor een potente uitstraling. De afwerking vertoonde geen gebreken, maar de breedte van de koetswerknaden blijft een teer punt bij de constructeur.
Geef commentaar
comments by Disqus