De ophanging bestaat uit een vierlink vooras en een multilink-achteras. Alle vier de wielen zijn net als bij de standaard E’s luchtgeveerd, maar de afstelling werd wel door AMG aangescherpt. De rijhoogte werd naar beneden toe bijgesteld en de demping is veel stugger, zonder dat je over grote concessies op het vlak van comfort kan spreken. Met een toets op de middenconsole kan je behalve de standaardmodus ook nog twee sportieve modi selecteren. Die geven wat meer gevoel, wat niet meteen een must is omdat het systeem sowieso goed scoort op dat vlak. Op een goed wegdek is het verschil overigens moeilijk voelbaar. De ophanging beschikt ook over een antiduik en Őstijgersysteem. Ook in de bochten blijft de koets nagenoeg vlak, zoals het hoort, terwijl sommige standaarduitvoeringen niet op een centimetertje veerweg kijken.
De variabele stuurbekrachtiging is een pak zwaarder om bij de karakteristieken van de wagen te passen en meer gevoel te geven. De prestaties van de remmen zijn nauwelijks minder indrukwekkend dan het acceleratievermogen. Het SBC-systeem (Sensotronic Break Control) munt uit in pedaalgevoel en vertragingsvermogen; tot 10,8m/s2. Het zijn intern geventileerde en geperforeerde schijven, vooraan met een diameter van 360mm, achteraan met een doorsnede van 330mm die dat mogelijk maken. Het wrijvingsoppervlak van het systeem met acht zuigers vooraan is dubbel zo groot als bij de E 500. In de praktijk komt het erop neer dat een potje vol accelereren en zo hard mogelijk de ankers in gaan je aan meer G-krachten en buikkriebels blootstelt dan een gemiddelde attractie in een pretpark. Het remsysteem is daarenboven onvermoeibaar en in rechte lijn laat het toe de wielen te blokkeren. Precies zoals we het graag hebben. De automaat heeft een comfort-stand, een duidelijk dynamische sportsetting en een handmatige modus, waarmee met knoppen aan het stuurwiel kan geschakeld worden. Die laatste stand vinden we overbodig omdat de automaat altijd alert, snel en soepel schakelt en de bak ook in de handgeschakelde modus constant ongevraagd blijft koppelen waardoor het nut ervan verloren gaat.
Het schoeisel bestaat vooraan uit 245/40 ZR 18-rubber. Achteraan monteert Mercedes een 265/35 ZR 18-band. Dat had ook een maatje meer mogen zijn, omdat de zelfs bij droog weer niet altijd alle vermogen even vlekkeloos op het wegdek wordt overgebracht. Als het nat is, en natuurlijk met het ESP-systeem in de meest tolerante stand, durft de achterzijde zelfs bij een kickdown aan 160km/u nog de zijkant van de weg opzoeken. In rechte lijn verslikt menig volbloed sportwagen zich aan het potentieel van deze AMG, maar in het bochtenwerk is deze berline een vogel voor de kat. Je kan snel bochten afronden, met een quasi neutraal weggedrag (licht onderstuur, al kan je met 700Nm op de achteras overstuur op eender welk ogenblik uitlokken), maar de wetten van de fysica zijn onverbiddelijk; door het hoge gewicht is dit één van de weinige vlakken waarin de E zijn meerdere moet herkennen in vaak minder krachtige sportwagens. Toch is de E in alle omstandigheden verassend eenvoudig beschaafd te rijden. Als de omstandigheden niet optimaal zijn, bij regenweer bijvoorbeeld, moet je wel kunnen verdragen dat de stabiliteitscontrole bijna permanent een handje toesteekt.
Mercedes spreekt over een gebruiksgemiddelde van 12,9l op de gemengde cyclus en een buitenstedelijk gebruik van 9,9l/100km. Optimistisch, want zelfs bij een rit van 400 onafgebroken autostradekilometers kwamen we niet onder 13l/100km, al moet gezegd dat onze testwagen nog niet bepaald veel kilometers op de teller had en het verbruik dus nog zou kunnen zakken. We houden het op een redelijk gemiddelde van een liter of 16 per 100km. Als je sportief gaat rijden kan je dat eenvoudig verdubbelen en dan kom je met de tankinhoud van 80l niet bepaald ver.