De eerste E-Klasse AMG was met een wereldwijde verkoop van 12.000 exemplaren zonder meer een schot in de roos. Mercedes wil die prestatie met deze tweede generatie op z’n minst evenaren, en het laat daarbij weinig aan het toeval over. Meer dan 30% winst op het vlak van vermogen en koppel, 476pk en 700Nm uit een met de hand gebouwde 5,5l V8 compressor, staan garant voor een acceleratietijd van 0 naar 100km/u in 4,7sec. Een kostenplaatje van bijna € 100.000 en een ruim interieur dat op onbenullige details na vrij is van kritiek zorgen zelfs voor een prijs/prestatie/volumeverhouding die gunstiger is dan bij de meeste evenwaardig presterende sportwagens. Dat de fiscus net als bij deze laatste ook grondig verrijkt wordt, is een minpunt, net als het verbruik. Toch is een realistisch gemiddelde van 16l/100km (Mercedes claimt 12,9l/100km) zeer redelijk te noemen.
Wagens in deze categorie behoren tot het beste dat de constructeurs te bieden hebben, zowel bij Mercedes, als bij de niet zo talrijke concurrenten. Het ene model boven het andere kiezen op basis van objectieve gegevens is dan ook nauwelijks doenbaar. Maar verschillen in de filosofie bestaan wél. De Jaguar S-Type R is het meest gericht op comfort terwijl BMW met de M5 en Audi met de RS6 openlijk kiezen voor sportiviteit. Mercedes zit er tussenin en biedt een discrete mix. Die is zonder grote concessies geschikt voor comfortabele ritten en kan tegelijk ongemeen snel, sportief en controleerbaar uit de hoek komen. Een betere combinatie is dan ook moeilijk denkbaarij De E55 AMG Break misschien?