De remmen komen absoluut in aanmerking voor verbetering. De schaars bemeten schijfjes vooraan (262mm) en de trommels achteraan zijn namelijk zelfs voor de bescheiden 1.4 geen partij. Niet bijtgraag, te snel vermoeid en ook het pedaalgevoel is rubberachtig. Gelukkig levert het nieuwe setje dempers en veren nog wat positief schrijfvoer op. De afstelling is stug, maar niet overdreven, geeft voldoende feedback en kan -zoals de bedoeling was- tegen een stootje. In de stadsrimboe kan je dan ook zonder veel problemen een borduur op of af en van drempels hoef je je niets aan te trekken. De grotere bodemvrijheid zorgt wel voor meer zijwindgevoeligheid, daar kan je niet buiten, en een wat lichtvoetiger weggedrag. De in principe onderstuurde Streetwise neigt dus wat sneller naar overstuur, maar in beide gevallen bleef de toegift ver binnen de norm.
Rover Streetwise 1.4 Rijgedrag
Onder de kap van de Streetwise zit een 1.4l viercilinder in lijn benzinemotor met 4 kleppen per cilinder. Die ontwikkelt een maximumvermogen van 103pk bij 6.000t/min en 123Nm koppel bij 4.500t/min. Daarmee kan je niet stellen dat de Streetwise kracht over heeft. De topsnelheid bedraagt weliswaar 173km/u, maar het duurt wel even voor je er bent. De spurt naar 100km/u moet in 10,2sec kunnen, en dat kwalificeert nog net als vlot. Toch zal je om de 1.4 enigszins tot presteren aan te zetten, de naald van de toerenteller hoog moeten houden. Stadsverkeer levert nauwelijks problemen op. Wie de Streetwise frequent voor autostradekilometers wil gebruiken, zal ook daar dikwijls een versnelling omlaag moeten. Het helpt natuurlijk ook niet dat Rover een goede geluidsisolatie niet prioritair achtte. De decibels van de motor, en de rij- en rolgeluiden komen dan ook ongehinderd het interieur binnen en dat is met name tijdens lange ritten vermoeiend. De versnellingsbak schakelt gelukkig aangenaam kort en ook de bediening van de koppeling is kinderspel, ondanks het gevoel dat ook daar niet de meest recente oplossingen zijn gebruikt. Over het stuur zouden we hetzelfde kunnen zeggen, ware het niet dat het brede standaardrubber wél voor snedige reacties zorgt. In principe neemt de 1.4 genoegen met 7,3l per 100km, maar dan mag je hem niet de veel de sporen geven.