De zithouding is onder meer dankzij een standaard hoogteverstelling van de bestuurderszetel en een hoogte- diepteverstelling van het stuurwiel probleemloos in te stellen. Het zitmeubilair werd in vergelijking met de vorige Astra grondig onder handen genomen en dat was niet overbodig. Het is wat ons betreft nog steeds niet het beste uit z’n klasse, maar de verbeterde contouren, verhoogde zijsteunen, langere zitkussens en uitgebreidere instellingsmogelijkheden zorgen er wel voor het in deze nieuwe Astra aangenaam toeven is. De vermoeidheid wordt ook tijdens langere ritten efficiënt bestreden. De afwerking van onze testwagen zag er foutloos uit; nauw aansluitende panelen en gelijkmatige naden. Toch bleef het geheel niet vrij van parasietgeluiden. Een minpuntje dat we niet in overweging zullen nemen omdat het ging over een preproductie-exemplaar dat per definitie niet representatief is.
Achteraan zit je met je knieën behoorlijk ver opgetrokken, hoewel de hoogte geen enkel probleem vormt. Er is zonder meer ruimte genoeg voor kinderen en volwassenen. Wat meer ruimte onder de voorstoelen was wél welkom want je kan er je voeten niet kwijt. De kofferruimte is in de Astra maar liefst 380l groot, als je tenminste hebt geopteerd voor een reperatiekit voor de banden. Dat is het grootste volume in z’n klasse, maar de Duitsers hebben er ook wat voor opgeofferd. Om de recordwaarde te bereiken is de positie van de hoedenplank opvallend hoog. Het zicht achteruit gaat er daardoor niet op vooruit. In normale omstandigheden is de kofferruimte 347l groot en dat is misschien geen recordwaarde, de Astra hinkt er ook niet mee achterop. De achterbank kan neergeklapt worden, in twee of drie delen al naargelang de uitvoering en de opties, waarna een laadruimte met een maximale inhoud van 1265l ontstaat. De laadvloer is niet vlak. Ook niet als je opteert voor een hogere koffervloer met opbergruimte. In het beste geval kunnen we dan spreken over ‘nagenoeg’ vlak.