De Freelander werd in 1997 voorgesteld op het Autosalon van Frankfurt. Het was dus de hoogste tijd voor een opfrisbeurt. Onderhuids werden in 2001 al enkele zaken aangepakt, en nu wordt het uiterlijk gelijk gestemd met de rest van het gamma. Binnenin vinden we betere materialen met een meer trendy uitzicht en vooral beter zitmeubilair. Dat laatste is een echte aanwinst.
De dieselmotor op de testbank is niet meteen een krachtpatser en de combinatie met de automaat presteert matig. Toch is de Freelander een aangename wagen om rijden. Van alle SUV’s die al de revue passeerden, leunt deze compacte Land Rover wat gevoel betreft het dichtste aan bij een echte 4x4, zonder er de hoge kostprijs en de ongemakken (zoals de hoge instapdrempel) ervan over te nemen. Geen toeval, want de Freelander kan op het onverhard meer dan behoorlijk uit de voeten, voornamelijk dankzij slimme elektronica en permanente vierwielaandrijving. Iets wat niet elke concurrent kan zeggen.
Geef commentaar
comments by Disqus