Het stuur en de pedalen laten zich lezen als een open boek, al kan moeilijk verdoezeld worden dat de Cayenne een uit de kluiten gewassen jongen is. In principe spreidt de permanente vierwielaandrijving de kracht voor 62% naar de achterwielen en 38% naar de voorwielen. Een verhouding die kan variëren als de situatie daarom vraagt. Met de optionele Pneumatische ophanging van onze testauto blijft het rollen van de koets perfect binnen de perken en kan je als bestuurder beschikken over een op vlak van rijhoogte en demping instelbare ophanging. Die werkt uitstekend, hoewel de standaard ‘conventionele’ ophanging naar onze mening moet volstaan. Slechts een enkeling zal z’n Cayenne de vrije natuur in leiden. Nochtans is de mechaniek daar tot grootse dingen in staat. Porsche voorzag immers een reductiebak en een volledig vergrendelbaar differentieel. De standaard vrije hoogte bedraagt al 21cm, maar met de Pneumatische ophanging kan die tot een 30-tal centimeter vergroten. Dan krijg je waarden die de beste off-roaders het schaamrood op de wangen zetten. Wel niet vergeten terreinrubber te voorzienij
Porsche Cayenne 3.2 V6 Rijgedrag
De Cayenne is de eerste Porsche met een V6-motor. En wat voor éénij een cilinderinhoud van 3189cc, twee cilinderbanken die een compacte hoek van 15° vormen, vier kleppen per cilinder en vier bovenliggende nokkenassen die zowel aan de inlaat- als aan de uitlaatzijde traploos gestuurd worden. Het maximumvermogen bedraagt 250pk bij 6.000t/min en de koppelkromme piekt op 310Nm tussen 2.500 en 5.500t/min. Een motor die uitzonderlijk soepel draait en dat combineert met een diepe, bijna hese brom. Als een duivel die door de engelen getergd wordt. Heerlijk. Een V6 klinkt meestal goed, maar zò lekker hebben we het zelden geweten. Tijdens het rijden kunnen we niet anders dan spijtig vinden dat het gehuil niet met wat meer acceleratie gepaard gaat. De motor is soepel en de automatische Triptronic S zesversnellingsbak (optioneel) werkt feilloos, maar het zware gewicht van de Cayenne speelt de gewillige krachtbron parten. Het model weegt leeg immers al 2.160kg en daaraan moet behoorlijk gesleurd worden. De automaat haalt 100km/u na 9,7sec, de handgeschakelde versie is 6 tienden sneller en zou daardoor onze voorkeur genieten. De topsnelheid is bij beide versies identiek; 214km/u. Omdat de keuze voor meer economische instapper door de koper bewust genomen wordt, kunnen we er niet aan tillen. Erg zou het zijn wanneer de Cayenne moeilijk te stoppen valt, gezien Porsche’s reputatie op dat vlak, maar dat is onterechte vrees. Geventileerde schijfremmen van 330mm staan borg voor uitstekende deceleraties en een bovengemiddelde fadingweerstand. Het benzineverbruik van de motor blijft, het gewicht en de rijstijl in acht genomen, tamelijk bescheiden. Het opgegeven gemiddelde bedraagt 13,2l/100km. Wij klokten de testsessie af op gemiddeld 15,9l/100km, wat lang niet onaardig is. Zelfs dan geraak je met 100l in de benzinetank nog dik 600km ver.