De nieuwste productlijn uit Stuttgart is gericht op het trendy SUV-segment dat in Europa wel van de grond komt, maar écht wordt gesmaakt in het land van “big is beautiful”. De Cayenne is op een haar na even groot dan de VW Touareg waarmee het grootste deel van de structuur gedeeld wordt. De verschillen zitten in enkele uiterlijke kenmerken, het interieur van beide producten is anders en de Cayenne wordt aangedreven door een alternatief motorenpallet. Oliestokers zijn (voorlopig?) nog taboe. De Cayenne is verkrijgbaar met een 340pk sterke atmosferische 4,5l V8 en een drukgevoed exemplaar met identieke cilinderinhoud dat 450pk sterk is. Motoren die er in de eerste plaats voor moeten zorgen dat de Cayenne prestaties heeft om over naar huis te schrijven. Aan de atmosferische versie, officieel Cayenne ‘S’ geheten, hangt een prijskaartje van € 65.219. De Cayenne ‘Turbo’ kost minstens € 107.327. Sinds kort wordt de SUV ook aangeboden met een nieuw ontwikkelde 3.2l V6-motor. Een instapper waar het meeste pit uit de peper is, maar met een prijskaartje en een fiscale druk die -alles is relatief natuurlijk- het product in het bereik van een grotere groep mensen moet plaatsen. Op de kofferklep prijkt enkel ‘Cayenne’ en het prijskaartje hoeft niet meer dan € 52.151 te bedragen. Door de opties (onder meer een Tiptronic S versnellingsbak, 19-duims lichtmetaal, pneumatische ophanging en Porsche Communication Management) loopt het prijskaartje van onze testwagen op tot € 69.924.
Porsche Cayenne 3.2 V6 Inleiding
Een Porsche met plaats voor drie op de achterbank en achter de kofferklep ruimte voor de familiebagage of een stel hondenij Het is eens wat anders. Kritiekasters zullen niet zonder enige gereserveerdheid zeggen dat een sportwagenconstructeur in zijn niche hoort te blijven, maar de autobouwer koos met de introductie van de Cayenne toch voor een koerswijziging. Sinds kort kan je met een Porsche zelfs de modder in duiken en wie had dat enkele jaren geleden durven denken?