Een Porsche met een lengte van 4,78m, een breedte van 1,92m en -de instinker- een hoogte van 1,69m? Dat moet de designafdeling en designchef Harm Lagaay (de Nederlander tekende nog de ‘997’ die deze zomer op de markt komt, en wordt opgevolgd door Michael Mauer die nu nog designchef is bij Saab) op z’n minst wat slapeloze nachten bezorgd hebben. Uiteindelijk werd gekozen voor het doortrekken van het familiegezicht ondanks de sterk afwijkende ambities van het nieuwe model. Een ‘zekere’ keuze op het vlak van herkenbaarheid, maar de proporties vragen gewenning. Door de krachtig getekende schouderlijn, de gewelfde voorvleugels en de grote luchthappers vooraan ziet het model er alvast gespierd uit. Een indruk die achteraan vooral door de indrukwekkende dubbele uitlaat versterkt wordt. Een sportpakket zorgt in het geval van onze testwagen nog voor additionele opsmuk. Door het concept zijn de portiernaden een tikkeltje breder uitgevallen (om torsie op te vangen bij die enkelen die hun Cayenne het terrein in zullen jagen). Dat is iets waar je niet buiten kan. Daarmee rekening houdend moeten we de afwerkings- en constructiekwaliteit van het exterieur als feilloos omschrijvend. Meer kan niet en minder kan een dergelijk merk zich niet veroorloven.
Geef commentaar
comments by Disqus