Het gaat Porsche voor de wind. De constructeur uit Stuttgart doet het zelfs zo goed dat het bijna genoodzaakt is te investeren in nieuwe productlijnen. De Cayenne, een SUV die gelijk met de VW Touareg werd ontwikkeld, is daarvan het eerste en mogelijk ook het meest extreme, maar zeker niet het laatste voorbeeld. De Cayenne S en Cayenne Turbo werden aangevuld door een budgetvriendelijk(er) alternatief: de Cayenne. Die heeft een sublieme V6 onder de kap die 250pk sterk is. Voldoende voor vlotte prestaties -op zich al lovenswaardig gezien het hoge gewicht van de koets- zonder dat het écht snel gaat. Dat is het terrein van de V8. Twijfel over de authenticiteit van het model worden door de remmen en de besturing van tafel geveegd. Het voelt anders, maar t’is wel ‘Porsche’.
In het interieur is er plaats voor vijf volwassenen en ten minste 540l bagage. In alle comfort nog welij Er werd gezorgd voor een aankleding, aangepast aan de noden van het concept, in typische Porsche-stijl. Over het exterieur lopen de meningen uiteen, maar het model is wel in een oogopslag herkenbaar. De optielijst doet zoals steeds het prijskaartje aandikken. Gelukkig zitten er geen hiaten in de standaarduitrusting en is de Cayenne van huis uit een uitstekend rijtuig.