De Grand Scénic heeft een 5cm langere wielbasis en een 23cm grotere koetswerklengte dan de reguliere Scénic. Die surplus aan ruimte komt bij deze monovolume ten goede van de kofferruimte (die met 550l met 5 beschikbare zitplaatsen riant is) of twee extra zitplaatsen. Een intelligent opklapsysteem tovert die in geen tijd uit de koffervloer tevoorschijn. Volwaardige plaatsen zijn dat niet, mede door de moeilijke toegang, maar ze zijn zonder meer geschikt voor kinderen. Ook tijdens langere ritten. Het interieur is moduleerbaarheid (de tweede zitrij bestaat uit individueel te verstellen zitplaatsen) en gebruiksvriendelijk (er zijn tal van opbergmogelijkheden). Op vlak van ergonomie merken we op dat het stuurwiel toch te horizontaal staat en dat niet alle bedieningsorganen even logisch opgesteld werden.
De 1.9dCi-motor met 115pk en 300Nm, gekoppeld aan een soepel schakelende handbediende zesbak, zorgt ook bij deze zwaardere variant voor een aangename, vlotte rijervaring. We verkiezen het weggedrag boven dat van de korte Scénic omwille van een iets homogener weggedrag. Alleen al daarom zouden we de voor de lange versie opteren. Remmen doet de Scénic dankzij noodremhulp als de beste. Renault maakt van veiligheid een handelsmerk en dat is hier niet anders. De meerprijs ten opzichte van een gewone Scénic bedraagt € 1000.