De SMG-schakeldoos van onze testwagen is een gerobotiseerde versnellingsbak. Die kan zowel automatisch gereden worden als handbediend. Dat laatste kan op twee manieren; door tegen het pookje te tikken (achteruit om een versnelling op te schakelen, vooruit om terug te schakelen) of middels peddels achter het stuurwiel. De zesbak heeft, naast launch-control dat de snelst mogelijke optrektijd garandeert, twee modus operandi: ‘normaal’ en ‘sport’. Volautomatisch rijden werkt enerverend omdat de schakelmomenten storend zijn en vooral (te) lang duren. Ook in de sport-modus. De bak koppelt immers traditioneel, dus met een verlies van trekkracht. De peddels vergen gewenning, maar zijn daarna in combinatie met een geactiveerde sportsetting, de beste keuze. De software behoedt je voor schadelijke opdrachten, maar eens je door hebt dat je achter tegen het stuur moet duwen om op te schakelen en de iets te hoog gemonteerde drukknoppen vooraan moet gebruiken om terug te schakelen, werkt het systeem als de beste in zijn soort. Voor de eerste keer verkiezen we dit boven de conventionele automaat. De schakelovergang is dan wel niet immer even schokvrij, hij is supersnel.
Opties worden in het algemeen duur betaald maar het Dynamic Drive pakket (€ 3.620 excl. BTW) beschouwen we niettemin als een must. Dat complementeert de uitstekende ophanging en responsieve besturing immers met actieve koppelstangen die rolneigingen nagenoeg volledig elimineren. Daardoor reageert de koets uiterst strak op stuurinput. Dat de 645 meer luxueus dan sportief is, merk je tijdens het snellere bochtenwerk. Dan heb je toch te veel gewicht en omvang om het gooi- en smijtwerk (met de stabiliteitscontrole uitgeschakeld) gecontroleerd te houden. Het is ook dan dat het nochtans bijtgrage remsysteem iets te snel tot op het tandvlees zit. Dan liever rustig flaneren en genieten van het motorgeluid tijdens de indrukwekkend snelle tussenacceleraties vanuit tweede of derde versnelling. Ondanks de grote longinhoud van het motorblok kan je dat allemaal doen met een in verhouding beperkt brandstofbudget. Nooit klokten we de 100km af op meer dan 18,9l (wie meer verbruikt doet dat hopelijk niet meer op de openbare weg) terwijl we ook met 11,1l/100km ons ding konden doen. De constructeur geeft een verbruiksgemiddelde op van 12,2 op. De tankinhoud bedraagt 70l.