De 645Ci Cabriolet moet voor de autominnende medemens zowat de hemel op aarde zijn, ware het niet dat je je ziel of op z’n minst enkele organen moet verkopen om als modale burger in staat te zijn de € 84.000 op het basisprijskaartje op te hoesten. Grasduinen door de optielijst kost je daarbovenop minstens nog een arm of een been. Voor wie het kan opbrengen is de 645Ci wél een aanrader. En dan, ondanks een forse meerprijs, toch liever de cabrio dan de coupé. Die laatste toont zich net een tikkeltje sportiever maar je moet toch naar het buitenland als je de 333 door de V8 geproduceerde paarden wil loslaten. Omwille van de opvallende dakconstructie die uitloopt in twee vinnen, vinden we de topless editie voor één keer ook stilistisch niet de mindere keuze. De rijeigenschappen zijn dan wel subliem, maar niet ultrasportief.
Toch zijn er ook minpuntjesij de meeste vallen in de categorie ‘verwaarloosbaar’, maar het loont toch de moeite erop te wijzen dat dit géén volwaardige vierzitter is. In tegenstelling tot het riante plaatsaanbod vooraan en het hoge comfort (onder meer door de uitstekende demping), is de beschikbare ruimte achteraan aan de krappe kant en de zithouding niet ideaal. Zeker voor volwassenen. De kofferruimte is met minimaal 300l wel riant. Perfectie zal dan toch niet bestaan, maar de ‘6’ komt, alleen al door het goddelijke motorgeluid, dicht in de buurt. Waar blijft de M6?