Chrysler beweert echter goede redenen te hebben om de lijnverstoorder weer boven te halen. Zo zou de beugel de retro-look van het model versterken, de belaadbaarheid optimaliseren (omdat de zetels nog neerklapbaar zijn terwijl daar anders een massieve wand zou moeten zitten) en de luchtstroom optimaliseren. Allemaal apekool als u onze ongezouten mening vraagtij Tijdens de periode die Chrysler met de retrostijl voor ogen had was er immers geen sprake van rolbeugels (stevigheid was destijds niet echt een issue), de zetels zijn wel neerklapbaar, maar Chrysler moest toch nog een verstevigingsbalk steken, waardoor de doorlaadruimte niet hoger is dan 15cm en de luchtstroom over de wagen is erbarmelijk...
Om zo veel mogelijk kofferruimte te behouden, vindt de kap een plaatsje bovenop de denkbeeldige C-stijl. De constructie kan nog een onder een manueel te plaatsen afdekkap weggestoken worden. Helaas is het ook niet meteen kinderspel om die te monteren. Ondanks als die onvolkomenheden moet gezegd dat het duidelijk is dat de uitstraling van de PT Cruiser in de dakloze uitvoering nog is toegenomen en ook dat is een element waarvan het belang niet onderschat mag worden. Dat kunnen we afleiden uit de enthousiaste reacties van omstaanders.