In feite bestormd smart de markt met een product dat wars is van enig conservatisme en net als Mini, het jonge merk van de BMW-groep, vooral trendy en fun wil zijn. Uiterlijk dan toch, want onderhuids is het recept herkenbaarder dan ooit tevoren. Wellicht heeft de recent weer opgeblazen brug met Mitsubishi Motors, dat met de nieuwe Colt een twee-eiige tweeling van de forfour op de markt brengt, daar wat mee te maken. Veel heeft smart alvast niet aan het toeval overgelaten want het motorenpallet is ‘volwassen’. De instapper wordt een 1.1 met 55pk, bij de benzinemotoren gevolgd door een 95pk sterke 1.3 en een 1.5 met 109pk. Er zijn ook twee dieselversies; driecilinders die zijn afgeleid van het blok met vier cilinders dat dienst doet voor de A-Klasse. Ze hebben een inhoud van 1.5l en zijn 68 dan wel 95pk sterk. De 1.1 is verkrijgbaar vanaf € 12.750. Aan de 1.3 pulse op onze testbank hangt een basisprijskaartje van € 14.160 dat door de opties opgetrokken werd tot € 16.034,23.
smart forfour 1.3 pulse Inleiding
Dat smart met de kleine tweezittertjes een leuke bijdrage levert aan het autolandschap staat buiten kijf, maar ons mobiliteitsconcept is er niet meteen drastisch door veranderd. Dat was nochtans de droom bij de introductie van de kleine City Coupé, die intussen is omgedoopt tot ‘fortwo’. Smart en moederbedrijf Mercedes gaan als commerciële onderneming uiteraard gebukt onder het juk van de cijfertjes dat meer winst, of toch op z’n minst rendabiliteit, oplegt. Smart streeft daarom naar een verdubbeling van de huidige verkoopsaantallen wat neer komt op iets meer dan een kwart miljoen wagens per jaar. Het is duidelijk dat die doelstelling met de tweezitter onrealistisch is en ook de prettige roadster zal die drempel slechts marginaal dichter brengen. Een smart voor vier, dat zou een breder publiek aanspreken. En voilà; de smart forfour. Een compacte telg met vier deuren, ten minste even veel zitplaatsen en het potentieel om smart naar de doelstelling te leiden want het marktsegment is misschien wel felbevochten, maar groot.