Moederhuis Mercedes heeft met smart nog grootse plannen en wil voor het nichemerk naar een jaarlijkse afzet van een kwart miljoen voertuigen. Dat is het dubbele van wat momenteel het geval is. Om de doelstelling te halen moet dus een breder publiek aangesproken worden. Vandaar dus de forfour. Uiterlijk blijft het model herkenbaar omdat de constructeur gebruik maakt van enkele designkenmerken die geassocieerd worden met de andere producten uit het gamma. Ook binnenin wordt de trend doorgezet met een aankleding die trendy en verre van smaakloos is. Door de verschuifbare achterbank kan bovendien gekozen worden tussen behoorlijk veel ruimte voor de twee of drie (een bank met drie zitplaatsen achteraan is optioneel) achterpassagiers of tot 910l bagageruimte.
De veiligheidsuitrusting rechtvaardigt grotendeels het basisprijskaartje van € 12.750 (voor de 1.1). De forfour is met vier standaard airbags en vooral ABS, tractiecontrole én ESP immers rijkelijk voorzien. Met de 1.3 van onze testwagen, 95pk sterk, blijkt de smart in niet eens 11 seconden voorbij de kaap van 100km/u te accelereren terwijl de top 180km/u bedraagt. Een voor deze klasse dynamische combinatie die perfect past bij de stugge afstelling van de ophanging. De forfour combineert een fikse brok rijplezier met een trendy uiterlijk en een functioneel interieur. Door die geslaagde mix vinden we het hoge prijskaartje niet eens storend.