De stuurinrichting en de ophanging lezen de weg voortreffelijk, al had de afstelling van deze laatste voor ons wat minder droog gemogen. Het verbruiksgemiddelde van onze testwagen strandde op bijna 7 liter, tegen een opgegeven gemiddelde van 5,6l. Tijdens de langere trajecten hadden we er geen problemen mee de consumptie terug te dringen tot de opgegeven 4,5l/100km (buitenstedelijke cyclus) en minder. Onze rechtervoet is dus verantwoordelijk voor het afwijkende getal, maar de 1-Reeks moet dan maar niet zo prettig rijden. De achterwielaandrijving is vooral voor de meer dynamisch ingestelde bestuurder een troef, want het pretbedervende onderstuurde weggedrag van de meeste compacte (voorwielaangedreven) wagens blijft uit. Met alle aanwezige elektronica hoef je je ook niet meer aan ongemanierde reacties te verwachten, maar wie wil kan de bewaking wel in een meer tolerante stand plaatsen.
BMW 118d Rijgedrag
Tot ons groot jolijt hebben we kunnen constateren dat BMW voor z’n kleinste telg niet afstapt van achterwielaandrijving. Een principe dat Mercedes voor de A-Klasse bijvoorbeeld wel overboord smeet. Ook het ophangingsysteem, met onder meer een vijflink onafhankelijke achterophanging, vertoont gelijkenissen met die van grotere BMW’s. De instap-benzinekrachtbron, een 1.6 met 115pk werd nieuw ontwikkeld, maar alle andere motoren, van de 120i met 150pk tot de beide dieselmotoren zijn afkomstig uit de andere BMW-producten. De 118d, nog steeds met een cilinderinhoud van 1995cc, en vermogen van 122pk en de 120d met 163pk moeten de dieselliefhebbers tevreden stellen. Onze instapdiesel waarvan het vermogen vrijkomt bij 4.000t/min en die verder nog een aangenaam koppel van 280Nm bij 2.000t/min produceert, accelereert in exact 10 seconden naar 100km/u en haalt een top van 201km. Daarmee is de rijervaring meer dan bevredigend. De 1 voelt écht aan als een BMW terwijl de precies schakelende en prettig gespreide zesbak een plezier is om mee te werken. De constructeur slaagde er zelfs in het typerende korte aangrijpingspunt van de koppeling, die daardoor bij BMW vaak moeilijk doseerbaar is, te verhelpen.