Met de 3-Reeks compact, een 3-berline met geamputeerde kofferbak, heeft BWM al een paar keer voorzichtig gelonkt naar het C-segment, maar na twee generaties opent het merk uit München nu vol de aanval op het cliënteel dat binnen het druk bevolkte marktdeel uitkijkt naar een Audi A3, VW Golf of Mercedes A-Klasse. De nieuwe 1-Reeks zou intussen het merk binnen het bereik van een grotere groep mensen moeten brengen. Mercedes paste die strategie eerder al met succes toe. De 3-Compact blijft in het gamma gewoon deel uitmaken van de 3-Reeks, maar of er ook van de volgende generatie een Compact komt, valt te betwijfelen.
BMW levert de 1 als 116i en 120i voor de benzine-adepten terwijl de dieselliefhebbers (of het uitgebreide leasing-cliënteel) kan opteren voor een 118d of 120d. De overeenkomstige basisprijzen bedragen € 19.950, € 24.650, € 22.050 en € 24.950. Da’s niet bepaald weinig als je weet dat de optiepolitiek van de constructeur, met een uitgebreide en prijzige lijst bijkomende uitrusting, overeind is gebleven. Zo kost de testwagen, een 118d met een standaardprijs van € 22.050, door onder meer de metaalkleur, automatische airco, lichtmetalen velgen, alarminstallatie, mistlichten, lichtpakket, radio-cd-speler en een aantal kleinere zaken € 27.260.