BWM wil met de komst van de 1-Reeks een nieuwe generatie klanten aantrekken. De sterke eigenschappen van het merk, met de rijeigenschappen voorop, moesten daarbij behouden blijven. De constructeur opteerde dan ook voor het behoud van achterwielaandrijving, wat meteen een unicum is binnen het segment. Een gesofisticeerde ophanging, communicatieve stuurinrichting en de voordelen op het vlak van tractie maken de 1 dan ook een te duchten concurrent. De 118d op onze testbank kan dan ook moeiteloos voor kilometervreter doorgaan. De negatieve aspecten van dergelijke opstelling (een levendige achtertrein) worden door de actieve veiligheidsvoorzieningen onderdrukt.
In de vormgeving, zowel binnen als buiten, heeft BMW niet veel risico genomen. Het exterieur past binnen de rest van het door ontwerper Chris Bangle getekende gamma en het interieur is voor de BMW-rijder meteen herkenbaar. De uitstekende materialen en een nagenoeg perfecte zithouding worden nu ook gecombineerd met praktische waarden als een goed toegankelijke koffer. Het is niet verwonderlijk, maar niettemin spijtig, dat BMW het al even traditioneel hoge prijskaartje en de lange optielijst behield. De 1 is er vanaf € 19.950, maar voor een basisdiesel met enkele leuke opties -zonder excessen- betaal je gauw meer dan € 25.000.