Na 6 jaar dienst achtte Fiat het tijd om de originele Multipla onder handen te nemen. De inspanningen zijn vooral uiterlijk zichtbaar. De ‘eendensnuit’ maakt immers plaats voor een strakker en conventioneler front dat bij het nieuwe familiegezicht van de groep past. Aan de binnenkant wijzigde er nauwelijks wat. Dat is een goede zaak wat de zetelopstelling betreft want de brede koets en twee zitrijen met drie inzittenden zijn verassend comfortabel, ruim en gebruiksvriendelijk. Ook de vlotte toegang zal geapprecieerd worden. We betreuren dan weer dat de Italianen de gelegenheid niet te baat hebben genomen om het instrumenten- en bedieningscluster te moderniseren en de ergonomie ervan te verbeteren. De kofferruimte is minimaal 430l groot, maar kan uitgebreid worden tot een forse 1.900l.
Door de breedte, lange wielbasis en eerder beperkte lengte (in verhouding tot het aantal zitplaatsen) is de Multipla opvallend dynamisch te rijden. De diesel heeft een aangenaam karakter en maakt het geheel voldoende vlot (0 Ő 100km/u in 12,2sec). De ophanging levert uitstekend werk en het interieur blijft ondanks een groot glasoppervlak meer dan behoorlijk stil. We kunnen dus stellen dat de Multipla ruimschoots aan onze verwachtingen voldoet. Te meer omdat de basisuitrusting geen echte hiaten vertoont en het prijskaartje (verkrijgbaar vanaf € 20.200) in vergelijking met monovolumes met plaats voor zes inzittenden -zoals de Opel Zafira of VW Touran- uiterst competitief is.