Een eerste, korte kennismaking met de Tucson liet een positieve indruk na, en een uitgebreide test op eigen bodem kan dat enkel maar bevestigen. Hyundai heeft z’n huiswerk gemaakt. De minpunten zijn zeldzaam en van weinig belang; de kunststof voor het dashboard had wat mooier mogen ogen, de diesel is een tikkeltje aan de lome kant en de tractie is nog voor verbetering vatbaar. Belangrijker is dat Tucson beschikt over een uitstekend geassembleerd, ruim en functioneel interieur, over een goede uitrusting beschikt en zeer competitief geprijsd is.
De rijeigenschappen zijn op maat gesneden van de modale bestuurder; de diesel is soepel zonder snel te zijn en de ophanging is comfortabel zonder dat het geheel verglijdt naar een alles verdoezelend heupwiegend veergedrag. Hyundai slaat spijkers met koppen en het is dan ook niet onterecht dat het publiek massaal valt voor de Tucson. De tijd dat de klant bij de keuze voor dit Koreaanse merk in ruil voor een aantrekkelijk prijskaartje toegevingen moest doen op vlak van imago, rijplezier of afwerking lijkt definitief voorbij.