Over de aandrijflijn van de EVO alleen kan je pagina’s volschrijven. Het model beschikt dan ook over een actieve, elektronisch gestuurde vierwielaandrijving en er zijn slechts een handvol auto’s, een Nissan Skyline GTR incluis, die dat kunnen zeggen. We houden het hier op de melding dat de aandrijflijn gebruik maakt van een actief centraal differentieel (ACD), een schroefvormig wrijvingsdifferentieel vooraan en een achterdifferentieel met AYC (Active Yaw Control). Behalve de drie standen, te kiezen middels een drukschakelaar op het dashboard, Tarmac, Gravel en Snow die telkens een andere aan de ondergrond aangepaste afstelling inschakelen ‘denkt’ de aandrijflijn in feite steeds met je mee. De aandrijfkracht gaat dus niet enkel naar de wielen die het meeste grip hebben, maar ook naar die wielen die de juiste reactie van het koetswerk uitlokken. De tandheugelbekrachtiging is uiterst precies en al even communicatief. Dat is ook nodig want de EVO moet met chirurgische precisie gestuurd worden. Met het gaspedaal tegen de vloer is het bochtenwerk fenomenaal. Aan een constante snelheid of tijdens het remmen moet je rekening houden met een lichte achtertrein. De reacties zijn echter altijd met welgetimede dot gas te corrigeren. Het Dunlop 235/45R17 SP Sport Maxx rubber bijt zich dan vast en dwingt de koets weer op de juiste lijn. De ophanging is efficiënt en reageert kurkdroog. Zoals het hoort dus...
In ons enthousiasme zijn we er niet in geslaagd een gemengde testcyclus af te leggen aan het opgegeven verbruikgemiddelde van 10,9l/100km. We kunnen toch op z’n minst één hand wassen in onschuld want de geblazen tweeliter lust, eerder zacht gesteld, wel een litertje kostbaar vocht. Een liter of 18 ging nog net, maar vaak torende het verbruik boven de 30 liter uit. Dan sta je met een brandstofstand van 55l wel heel vaak aan de pomp.