Sinds vorig jaar is de invoer van Mitsubishi in ons land in handen van de constructeur zelf. Een direct aangenaam gevolg daarvan is de verkrijgbaarheid van de Lancer EVO VII, een model dat voorheen enkel via alternatieve kanalen te koop was. Nu staat het rally-erfgoed gewoon voor € 40.990 in de catalogus. Veel luxe hoef je daarvoor niet meteen te verwachten. Toch wordt de ruimte van een gezinswagen efficiënt gekoppeld aan eigenschappen als uitstekend zittende kuipzetels en een waanzinnig goed aanvoelend sportstuur, die aan een volbloed sportwagen doen denken.
De 265pk sterke 2-liter zorgt voor blitse prestaties (0 naar 100km/u in 6,1sec, topsnelheid van 245km/u) en laat vooral boven 4.000t/min de tanden zien. De hele rijervaring is trouwens rauw en mechanisch. De versnellingsbak, het stuurwiel, de ophangingij alles is stug, maar ook zuiver, communicatief en precies. De actieve, instelbare elektronische vierwielaandrijving weet de tractie steeds te maximaliseren, waardoor de EVO met een vaart door het bochtenwerk geloodst kan worden die menig sportwagen het schaamrood op de wangen zet. Zelden hebben we zo veel plezier gehad, al moet er ook een prijs voor betaald worden. De EVO is niet bepaald een zuinige drinker. Met een tank van 55l geraak je bijna nooit meer dan 300km ver.