Het standaard zitmeubilair, helemaal vernieuwd, blinkt uit in comfortabele sportiviteit, maar de optionele sportzetels van onze testwagen zijn nog een klasse apart. De zijdelingse steun ligt de helft hoger dan bij de normale zetels. Omdat ook de breedte instelbaar is, kan de zetel passen als een tweede huid. Tijdens het snellere bochtenwerk is dat uiteraard geen overbodige luxe, al kan je dankzij de goede ondersteuning van de onderrug ook een marathonrit aanvatten. De achterbank is naar 911-gewoonte voorzien van twee noodzitplaatsen; geschikt voor kleine kinderen of volwassenen met slangenmens-ambities, en dan liefst nog voor zeer korte tijd. Belangrijker is de mogelijkheid om die achterbank als bagageruimte te gebruiken, waardoor je de Carrera desgewenst ook kan inzetten als reiswagen voor twee personen. Onder het kofferdeksel vooraan is dankzij het overbodig worden van een reservewiel (Runflat-banden) een zeer regelmatige ruimte met een inhoud van 135l vrijgemaakt.
Porsche 997 Carrera S Interieur
Het interieur kreeg een nieuwe aankleding, met materialen die geïnspireerd zijn op die van de Cayenne maar beter scoren op de kwaliteitsschaal. Tegelijk werd de zitpositie verlaagd. Een sportieve rijhouding, dicht tegen het stuurwiel, wordt je vanzelfsprekend opgedrongen. Die is perfect nu ook het stuurwiel in de hoogte verstelbaar is (diepteregeling was al beschikbaar). De pedalen zijn verder naar achteren geplaatst met als voornaamste doel het verhogen van het comfort voor lange bestuurders. Het beter afleesbare instrumentenpaneel bevat een groot aantal wijzertjes, gaan van oliedruk, temperatuur van de koelvloeistof, brandstofniveau tot de snelheidsindicator en de centraal gepositioneerde toerenteller. Daarmee staat het belangrijkste instrument waar het hoort te staan en dankzij een digitale weergave van de snelheid is ook die duidelijk afleesbaar. De materiaalkeuze valt op door de hoogwaardige kwaliteit en afwerking van het geheel. Alles voelt degelijk aan, en het geheel is bijzonder fijn, tot het hoog kwalitatieve stikwerk toe, aan elkaar gezet. Net daarom is het spijtig dat er bij onze testwagen achter het dashboard toch ergens een bron van bijgeluidjes zat.