De C5 haalde voor de facelift, met standaard zes airbags en driepuntsgordels op alle zitplaatsen, reeds een score van vier sterren op de EuroNCAP crashtests. De introductie van een extra knie-airbag, waardoor het totale aantal plofkussens nu op zeven komt, en een verklikkersysteem voor de gordeldracht voor- én achteraan zouden het model zonder structurele aanpassingen wel eens in de vijfsterren-categorie kunnen brengen. Wat niet beloond wordt, maar toch door de constructeur niet vergeten werd, is de actieve veiligheid. Daar waar ESP voorheen enkel verkrijgbaar was op de topversies, zijn voortaan alle C5 uitgerust met een uitschakelbare stabiliteitscontrole. ABS met remkrachtverdeler, noodremhulp en het automatische activeren van de knipperlichten is ook nog steeds aanwezig. Twee nieuwigheden worden gelijktijdig op de C5 en op de C4 geïntroduceerd; de meesturende Xenon-koplampen en het AFIL-systeem dat waarschuwt bij het onvrijwillig overschrijden van wegmarkeringen aan snelheden van 80km/u of meer.
Geef commentaar
comments by Disqus