Het is duidelijk dat Citroën met deze versie mikt op de wat bravere huisvader. Het weggedrag is daar een afspiegeling van, met een duidelijke voorliefde voor voelbaar progressief onderstuur. Perfect voorspelbaar dus en een goede combinatie met de Hydractive 3 ophanging. Deze gas- en olieophanging is de laatste generaties geëvolueerd in de richting van een normale ophanging (zo zakt de C5 niet als de motor stilgelegd wordt en blijf het wiegen in de bochten binnen de perken), maar het comfortniveau is nog steeds uitzonderlijk hoog en dat is vooral op de autosnelweg een genot. De ophanging past zich bovendien, zowel wat demperkarakteristiek als wat rijhoogte betreft, aan de staat van het wegdek en de belading aan. Het remsysteem van de C5 voldoet ruimschoots voor het beoogde gebruik.
De 1.6 heeft ondanks een hoge vermogensopbrengst en de niet geringe taak om de omvangrijke koets van de C5 tot beweging aan te zetten, een eerder bescheiden dorst. Ons testgemiddelde van 6,6l/100km komt nauwelijks boven het opgegeven gemiddelde van de constructeur uit. Omdat Citroën ook niet bespaard heeft op geluidsisolatie en onder meer het tussenschot en de motorkap voorziet van geluidsdempend materiaal, doet de kleine vierpitter z’n werk opvallend stil.