Nissan bouwt de Primera pas sinds 2002, maar toch onderging het model al een eerste verbeteringsronde. Daarbij werden zowel buiten als binnenin enkele details gewijzigd, maar de nadruk ligt toch vooral op de nieuwe dieselmotor van Renault-origine die de fiscaal minder aantrekkelijke eigen dieselkrachtbron (uit o.m. de X-Trail) vervangt. Het aanbod bestaat uit een nauwelijks van elkaar te onderscheiden vier- en vijfdeursversie en een break die van de Japanners de toevoeging ‘Wagon’ kreeg. De beschikbare uitrustingsniveaus zijn (in opgaande lijn) Visia, Acenta en Tekna. In het totaal zijn er 33 mogelijke combinaties.
Het motorenpallet bestaat uit een 1.8 met 116pk, een 2.0 met 140pk en twee dCi-dieselmotoren. De eerste is de 115pk sterke 1.9dCi, de tweede is een 2.2 met 138pk. De basisprijs voor de Primera vierdeurs bedraagt € 23.700. De vijfdeurs moet € 400 meer kosten terwijl de break telkens een redelijke € 1.100 duurder is dan de sedan. Onze rijkelijk uitgeruste 1.9dCi Wagon-testwagen maakt z’n eigenaar € 30.950 lichter.