De bescheiden opfrisbeurt van de Primera zal, met nauwelijks exterieurwijzigingen en binnenin alleen wat modernere details, minder opgemerkt worden dan de introductie van de fiscaal voordelige 1.9dCi diesel met 115pk en 270Nm. Ondanks een handgeschakelde zesbak mikt de Primera vooral op de gezapige weggebruiker. De hernemingen zijn niet fluks genoeg en ook het weggedrag en de ophanging zijn meer op comfort afgesteld dan de sportieve bestuurder zal weten te appreciëren. De afstelling leent zich, met een lange eindoverbrenging een passend laag verbruik, wel uitstekend tot kilometervreten. In het geval van de Wagon worden die eigenschappen nog gecombineerd met een goed toegankelijke koffer met een inhoud van 465l.
Het interieur is dankzij de boordplank met centraal opgesteld instrumentenbord zowel origineel van indeling als aangenaam om toeven. Het plaatsaanbod is normaal voor deze klasse en de binnenafwerking bleek onberispelijk. De rijhouding is uitstekend, waardoor enkel het ergonomisch perfect opgestelde bedieningscluster een bron van ergernis vormt. De bediening daarvan is te omslachtig.