De kleine ster verschijnt aan het firmament met een volwassen motorenpallet dat bestaat uit een 95pk sterke A 150, een A 170 met 115pk en een nog net fiscaal acceptabele A 200 met 136pk voor wat de benzines betreft. De in ons land veel voorkomende dieselliefhebber kan z’n keuze maken uit een 82pk sterke A 160 CDI, een 109pk sterke A 180 CDI of de 140pk sterke A 200 CDI. De driedeurs is er als A 150 vanaf € 16.577. De vergelijkbare vijfdeurs is er vanaf € 17.424 terwijl de goedkoopste dieselversies voor respectievelijk € 17.908 en € 18.755 van eigenaar wisselen. De A 200 CDI, onze testwagen, staat bovenaan het dieselgamma met een basisprijskaartje van € 24.926 voor de vijfdeurs. De testwagen ziet de basisuitrusting, die behoorlijk maar niet rijkelijk is, aangevuld worden met onder meer metaalkleur, een open dak, radio-CD-speler, semi-automatische klimaatregeling, vier elektrisch bediende ruiten, verwarmde voorzetels, 17-duims lichtmetalen velgen en een aantal modules. De gecumuleerde prijs van deze zaken bedraagt € 7.868,63 waardoor het prijskaartje van de test-A oploopt tot € 32.794,63.
Mercedes A 200 CDI Inleiding
Het is sinds 1996 geleden dat Mercedes met het prototype van de eerste A-Klasse aangaf zich te willen storten op een alweer lager segment. De feitelijke productie van het korte en hoge model startte in februari 1998 en intussen is het originele concept al aan zijn tweede uitgave toe. Aan de eerder bekrompen buitenafmetingen werd met de komst van de A Lang al wat gedaan, maar toch is deze nieuwe uitgave een stuk volwassener geworden. Zowel de vijf- als de driedeurs zijn sinds kort te verkrijgen. Overigens heeft de moeizame start van de eerste A, met onder meer een zeer dubieus Eland-incident, het succes van de kleinste Mercedes niet in de weg gestaan. Er werden 1.1 miljoen stuks geproduceerd. De tweede A is alvast overtuigend uit de startblokken geschoten; nog voor de officiële lancering had Mercedes al 50.000 bestellingen binnen.