Mercedes hoopt met deze tweede generatie een vervolg te breien aan het succes van de A-Klasse. Redenen om aan te nemen dat die ambitie niet waar te maken valt, zijn zeldzaam. De nieuwe A werd immers dynamischer, een stuk groter (+20cm in de lengte), bijgevolg ook ruimer en op elk vlak volwassener. Het interieur is ruim en gerieflijk en de materiaalkeuze is dit maal een Mercedes waardig. Een belangrijke verbetering valt te registreren ter hoogte van de ophanging. De nieuweling zet nog steeds niet de norm, maar de vooruitgang ten opzichte van de vorige generatie, die gewoonweg té hard was, is opvallend.
De 200 CDI is een pittige (0 Ő 100km/u in 9,8sec, topsnelheid van 201km/u) motor en heeft geen moeite met het gewicht van de vijfdeurs. De combinatie met de handgeschakelde zesbak en de communicatieve stuurinrichting laat zich smaken, al hadden we in het recept graag wat minder decibels teruggevonden. Wie kiest voor de A heeft de keuze uit een volwassen motorenpallet (waarbij de minder krachtige diesels ook tot aanbeveling strekken). Bovendien hoort voortaan ook een driedeurs tot de mogelijkheden. Het prijzenbeleid is wat het is bij Mercedes; de A is geen koopje, de standaarduitrusting omvat het hoogst noodzakelijke en de optielijst is prijzig (vanaf € 16.577, testwagen: € 32.794,63).