Subaru is een in het automobiellandschap een buitenbeentje. De constructeur houdt immers vast aan de unieke combinatie van een permanente vierwielaandrijving, ideaal voor de tractie en de controleerbaarheid, met een boxermotor. Die verbruikt wat meer dan een conventionele motor maar heeft een lager zwaartepunt. Dat levert geheid uitstekende rijeigenschappen op en dat is bij deze Forester 2.5XT niet anders. De geblazen viercilinder levert 210pk en 226Nm. Onder meer dankzij uitstekend gekozen overbrengingsverhoudingen is dat voldoende om in 6,3sec van 0 naar 100km/u te spurten. Tel de utilitaire voordelen (sleepgewicht, niveauregeling) bij de opvallend goede terreineigenschappen op en je weet dat je voor € 30.995 een auto hebt die schijnbaar onverzoenbare eigenschappen op overtuigende wijze combineert. Het discrete, functionele uiterlijk beschouwen we in zo’n geval als een voordeel.
Het interieur kan omschreven worden als sober, praktisch en ruim, maar het is helaas fantasieloos. Subaru had ook wat meer aandacht aan de materiaalkeuze mogen besteden. Ergonomisch valt er dan weer geen speld tussen te krijgen. De veiligheidsuitrusting is, omwille van de positieve invloed van de vierwielaandrijving voldoende. Gordijnairbags zijn in deze prijsklasse wel stilaan een must. Zaken die we, omwille van het geleverde rijplezier, geneigd zijn door de vingers te zien. We vermelden ze voor de volledigheid.