De vierpitter onder de kap wordt bij Fiat betrokken. Die motor beschikt over de recentste dieseltechnologie, als een common-rail directe inspuiting (inspuitdruk tot 1.600 bar) van de tweede generatie en een turbo met variabele geometrie. De krachtbron laat zich in de Saab vooral opmerken door zijn soepel karakter en adequaat gedempt donker getint motorgeluid. Een hele verademing in vergelijking met de ongemanierde 2.2TiD waarmee het merk vroeger de dieselliefhebber over de streep moest trekken. De 1.9TiD bestaat in een versie met 120pk en 280Nm (even veel koppel als de 2.2TiD) en een 150pk sterke variant die bovendien over 320Nm beschikt. Deze laatste wordt gecombineerd met een handgeschakelde zesbak die, zo hebben we kunnen constateren, soepel en halfdroog een versnelling zoekt. De koppelkromme loopt stijl omhoog vanaf 1.500t/min en zakt pas tegen een omwentelsnelheid van 4.000t/min weer weg, net voor het motorblok z’n maximumvermogen vrijgeeft. Daardoor heb je met de naald tussen 1.900 en 4.200t/min steeds voldoende trekkracht voorradig om de 1,5 ton zware 9-3 vlot door het verkeer te sturen. Hoewel een diesel geen sprintmachine is, staat het model (dankzij de extra verhouding in de versnellingsbak) toch z’n mannetje; 100km/u kan al na 9,5sec op de teller staan. De topsnelheid bedraagt 210km/u.
Het onderstel maakt gebruik van McPherson ophangingsarmen voor de voorwielophanging en een multilinksysteem voor de achteras, telkens met een antirolstang. Door de lay-out van de achtertrein sturen de achterwielen passief enkel graden tegen de stuurrichting in. Dat is voldoende om overdreven onderstuur op te vangen. De dempers zijn stug, maar omdat de rol- en rij-invloeden efficiënt gefilterd worden laat het geheel op een goede weg een eenduidige comfortabele indruk na. Korte koetswerkbewegingen verraden een pokdalig wegdek, maar de feedback voor de bestuurder is voornamelijk afkomstig van de bekrachtigde tandheugelbesturing. Stoppen doet het model middels geventileerde schijven vooraan en schijven achteraan. Dat is voldoende voor de rustige bestuurder, maar wie de zware dieselcombinatie de sporen geeft, krijgt vrij snel met fading te maken. Een sportieve rijstijl zou dus schijven verdragen van een maatje meer.
De tankinhoud van 58l zou moeten volstaan om ook bij een sportieve rijstijl dik 600km rond te rijden. Wanneer omzichtig met het gaspedaal wordt omgesprongen hoort een verbruiksgemiddelde van 6l voor de gemengde cyclus tot de mogelijkheden.