Het wegcontact staat op rekening van een systeem met dubbele wishbones vooraan en een vierlink-systeem op de achteras. Dankzij een luchtophanging voor de achteras blijft het comfort, ook in moeilijke omstandigheden, voortreffelijk. De korte versie beschikt niet over de instelbare hoogte en afstelling waarover de duurste vijfdeursuitvoeringen beschikken. Het systeem beperkt ook de rol- en schommelneigingen van de koets, maar als je gaat laden blijven die nadrukkelijk. Dankzij de aandrijflijn, die sinds 2002 gebruik maakt van een permanente vierwielaandrijving eerder dan een klassiek systeem met achterwielaandrijving en inschakelbare voorwielen, blijft het weggedrag langer neutraal. VDC, Vehicle Dynamics Control, komt tussenbeide als misloopt.
Voor de terreinliefhebbers is van belang dat de Land Cruiser over een zelfsperrend limited-slip middendifferentieel beschikt en vanzelfsprekend is ook een reductiebak aanwezig. Verder bulkt het van de snufjes die, middels de sensoren van het ABS-systeem en de remmen tal van eerder penibele situaties weten te overwinnen. We hebben het onder meer over Hill Start Control en Donwhill Traveling Control en een tractiecontrole die het type ondergrond herkent, ook al zijn die nagenoeg allemaal optioneel. De korte uitvoering heeft een bodemvrijheid van 20,5cm, een overrijhoek van 24°, vertrekhoek van 29° en kan hellingen beklimmen die tot 42° steil zijn. De doorwaadbare diepte bedraagt ruim 70cm. Ondanks behoorlijk modderige omstandigheden en onaangepast rubber, hebben we onze testwagen op het testparcours op geen enkel ogenblik in de problemen kunnen brengen. Als het even kan hebben we toch liever mechanische oplossingen in de plaats van alle elektronica, zonder dat daarom op de werking iets valt aan te merken. De treeplanken zullen bij de terreinliefhebber wel spoedig aan de haak hangen omdat ze te vaak in de weg zitten.