Wanneer het onderstel van de Land Cruiser asfalt voorgeschoteld krijgt, gedraagt het model zich dankzij een permanente vierwielaandrijving, een luchtophanging op de achteras en een opmerkelijk soepele automaat uitstekend. Een fikse brok elektronica en enkele mechanische oplossingen, in combinatie met traditionele terreinwagencapaciteiten (klimhoek, vrije hoogteij) maken dat de Japanner ook met plezier het ruwe terrein verslindt. Maar dat wisten we allemaal al uit eerdere tests. De verbeterde diesel, met flink meer koppel (nu 163pk en 410Nm sterk), veegt onze voornaamste kritiek van tafel. De overmatige decibelproductie en soms onbeschaafde loopcultuur werd geremedieerd. De Land Cruiser krijgt dus, ondanks een betrekkelijk hoog prijskaartje, een zo goed als foutloos rapport.
Toyota Land Cruiser D-4D 2005 Conclusie
Uiterlijk wijzigt er aan de Land Cruiser niets voor modeljaar 2005, en ook in het interieur vallen nauwelijks wijzigingen te bespeuren. Dat wil zeggen dat zowel de binnen- als de buitenkant zich nog steeds laten opmerken door de uitstekende materiaalkeuze en onberispelijke afwerking. De 4x4 doet er ook alles aan om het z’n inzittenden naar de zin te maken. Als het op comfort en luxe aankomt moet het model dan ook niets toegeven op de nog steeds aan populariteit winnende grote SUV. Het driedeurskoetswerk heeft een paar inherente nadelen als de toegankelijkheid van de achterbank ter sprake komt, maar het ontbreken van een geheugenfunctie voor de terugklappende voorzetels is een spijtige vergetelheid van de ontwerpers.