Het onderstel is voorzien van een onafhankelijke voorophanging met twee paar parallele armen, twee schommelarmen en een geleide antirolstang. Achteraan wordt gebruik gemaakt van een McPhersonsysteem met dwars geplaatste asymmetrische draagarmen, reactiestangen, gescheiden gemonteerde schroefveren en een stabilisatorstang. De ingenieurs zorgden daarbij voor een droge afstelling. Oneffenheden worden dus, geholpen door breed 225/45-rubber (optioneel) op 17-duims lichtmetaal, zonder al te veel filtering aan de inzittenden doorgegeven. Dat viel ons in de smaak omdat het niet inefficiënt is. De bekrachtigde stuurinrichting is overigens, ondanks de communicatieve ophanging, niet altijd eenduidig. Omwille van een weinig uitgesproken rechtuitstand is de feedback, met name bij het insturen, nog voor verbetering vatbaar. Wie de limiet opzoekt, krijgt onverbiddelijk met onderstuur af te rekenen; de logische keuze voor een voorwielaandrijver. Een pretbederver ook, al ligt de grens in dit geval voldoende ver. De geventileerde schijfremmen hebben vooraan een diameter van 284mm. Achteraan zitten niet geventileerde exemplaren die een doorsnede hebben van 276mm. De combinatie laat het bij een zware belasting niet afweten, maar toch zetten we een beter uithoudingsvermogen op ons verlanglijstje, samen met een steviger pedaalgevoel. Aan de andere zijde van de balans zetten we dan weer het uitstekende afgestelde ABS-systeem.
Alfa Romeo GT 1.9 JTD Rijgedrag
De tijd dat dieselmotoren niet in sportief georiënteerde vierwielers pasten lijkt, althans in de instapklasse, definitief achter de rug. De 1.9 JTD viercilinder dieselmotor tussen de aangedreven voorwielen van onze test-GT is dan ook veruit de meest verkochte versie in onze contreien. En -toegegeven- op een nog steeds wat grauwe maar adequaat gedempte dieselklank na zijn er weinig redenen om dat af te keuren. De vermogensopbrengst van 150pk bij 4.000t/min blijft nog wat achter bij de 2.0 JTS (163pk), maar omdat je vanaf 2.000t/min een massieve 305Nm koppel (5Nm meer dan bij de 3,2l V6) ter beschikking hebt, mag je dat negeren. De aan een handbediende zesbak gekoppelde dieselmotor heeft met een sprinttijd van 9,6sec weliswaar bijna een tel meer nodig dan de 2.0 JTS om 100km/u te halen, maar maakt brandhout van deze laatste in de tussenacceleraties. De topsnelheid van de diesel bedraagt 209km/u, ook dat is nauwelijks beschamend. De keuze voor een zelfontbrander loont uiteraard ook aan de pomp. Iemand die z’n rijgedrag afstemt op de sportieve roeping van de wagen zal het door de constructeur opgegeven verbruiksgemiddelde van 6,7l/100km uiteraard niet halen. Voor 10l mag je echter al héél gek doen.