Ondanks alle moderne technologie heeft de oliestoker een in deze klasse eerder beperkt bereik van 2.000t/min. De werkelijk zijdezacht afgestelde zestrapsautomaat kijkt daarom niet op een schakelbeweging meer. Ondanks perfect afgevlakte schakelmomenten komt de zescilinder daardoor toch wat kortademig over.
Presteren doet de grote kat aardig; een top van 225km/u en een acceleratietijd naar 100km/u van 8,6sec hoeven geen schaamrood op de wangen wangen te toveren. De 2.7D blijft evenwel de traagste S-Type uit het aanbod. In de wolken zijn we over het weggedrag. De ophanging van onze Sport combineert immers een strak stuurgevoel met een efficiënte, nimmer nerveuze of oncomfortabele demping. Het stuurgevoel is top en ook van de controleerbaarheid kan dat gezegd worden. Met de elektronische hulpmiddelen in slaapstand blijkt het model zich ook in limietsituaties perfect te laten sturen. Als de achtertrein van het ruim 1,7ton zware gevaarte onder aansporing van het koppel de buitenzijde van de bocht opzoekt, dan gebeurt dan bijna in slow-motion en is de correctie bijna kinderlijk eenvoudig. Het perfecte bewijs dat de Jaguar over een parel van een onderstel beschikt, ook al maakt het eerder behoudsgezinde cliënteel daarvan zelden of nooit gebruik.